• Vysoké Mýto 13.10.2010

    Byl jeden domeček,
    v tom domečku stoleček,
    na stolečku mistička,
    na mističce vodička,
    v té vodičce rybička.

    22d_00128

    22d_00919

    nahled-cernop_-schan_

    Kde je ta ryba?
    Kočka ji snědla.
    Kde je ta kočka?
    V lesy zaběhla.
    Kde jsou ty lesy?
    Na prach shořely.
    Kde je ten prach?
    Voda ho vzala.
    Kde je ta voda?
    Voli ji vypili.
    Kde jsou ti voli?
    Páni je snědli.

    22d_00918

    img_0012

    img_0010

    img_00111

    Kde jsou ti páni?
    Na hřbitově zakopáni.

    Kde je ten dům?  Nezbyl po něm ani rum!

    f

    Hle co na jeho místě stojí,  předčilo fantazii moji(í)

    penzin-to_ovsk_-2001

    Byl jeden domeček,
    v tom domečku stoleček,
    na stolečku mistička,
    na mističce vodička,
    v té vodičce rybička …

    Ke staré známé říkánce jsem přidala obrázky z portálu  královského věnného města Vysokého Mýta - klik

    Posted by Naďa @ 14:21

  • 46 Responses

    WP_Modern_Notepad
    • Jarmila Says:

      Naďo, škoda, že se nenašel někdo, kdo by starý barokní dům opravil. Rozhodně se mi líbí víc než ta moderna.
      Občas sem zavítám, ale třeba nenechám komentář. Mám dost potíže s načítáním tvého blogu (dlouho to trvá a z některého odkazu to ani nejde).
      Přeji hezký večer! :-)

    • Čerf Says:

      Hmmm, no jo… Rok co rok o krok pokrok :-(

    • NULI Says:

      Jak Ti to pěkně vyšlo, jsi šikula. A toho domu je opravdu škoda. Někdy nezbývá (a je lepší) bourat, někdy by byla vhodnější sanace …

    • Naďa Says:

      Je to jak pěst na oko, strašná stavba v takové ulici, škoda toho domu, je pravda, že se tak ladné stavby dají rekonstruovat s citem, ale to holt někdo pořeboval plac pro svůj pension v blízkosti náměstí tak to šlo dolů. Zařvaly domy 3 …

    • Naďa Says:

      hmmmm :(

    • Naďa Says:

      Smutno je mi, do této ulice jsem chodila babičce pro mléko, hezky do bandasky, nalévané z ocelových (?) konví … touto ulicí jsem chodila ze zastávky od vlaku …

    • Ivana Says:

      Díky, Naděnko, za skvělý dokument. Jen srdce bolí…

    • Naďa Says:

      Je tak, Ivanko …

    • Mirek T. Says:

      Už v té prastaré básničce to stojí, že se všechno časem mění a vzájemně požírá, takže i to požrání jednoho domu druhým je zákonité, s tím nic nenaděláte, Naďo. Já mám stejné pocity když procházím mými rodnými Benátkami n/Jiz. a je mi divné, že se něco změnilo tak, že bych to vůbec na fotce nepoznal a o kousek dále zase najdu hrbol o který jsem jako šestiletý cvikýř zakopl a odřel si obě kolena do krve. I na ty strupy na kolenou se pamatuju…

    • Blanka Says:

      Jééééééj, tú básničku som nepočula snáď 50 rokov, teraz som si spomenula, že mi ju kedysi dávno recitovala mama. Potešila ma.

    • Honza Marek, Kanada Says:

      ZDravím tě naďo a sdílím Tvůj smutek nad necitlivým zásahem bouračů a “stavitelů”. Je to patrné všude, viz námi diskutovaný veřejný záchod, kterému přezdívají “Nová scéna” na místě starých Chourových domů v Praze. Teď jak slyším chtějí ti pitomci na letné stavět pomník tomu ukvičenému tajtrdlíkovi Jacksonovi. Prý hned vedle toho blopance, kterému budou říkat knihovna. To bych skoro radši tu sochu Stalina.
      Našel jsem historický snímek z Vysokého Mýta, z roku 1914, kdy se na náměstí shromáždil 98 pluk před odchodem na ruskou frontu. Nevim, jak ten snímek dát do tohoto příspěvku, neb jsem počítačový negramot a tak ti ho Naděnko podílám jako přílohu k soukromýmu majlu. Jinak v Mejtě mám známé v domově důchodců, který nese Tvoje jméno. Předpokládám, že tvoje křestní jméno je Naděje. Tak se ten dům jmenuje a stojí na náměstí Naděje. nevěděl jsem, že tam na tvoji věčnou paměť pojmenovali náměstí. A stojí ten dům blízko žel. zastávky, kam přijede motoráček.

    • Natty Says:

      Ahojky Nadi, také znám tuto říkanku ze svého dětství a co se týče “kde je ten domeček” … kolik takových a jim podobných muselo udělat místo jinému, bohužel někdy se nehodícímu do půvoního místa. Nemusím jezdit ani do V. Mýta, stačí se kouknout z okna a vidím místo pěkného vesnického domečku moderní “vypičundu,” která kazí ráz celého okolí :-)bohužel. K tvému dotazu u mně: článek jsem smazala, udělala jsem školáckou chybu, která mně moc mrzela, ale i to se stává.

    • Naďa Says:

      Z toho si nic nedělej, Natty, stávají se všelijaké pády, už jsem si u Tebe přečetla, co se událo :-)

    • Naďa Says:

      Díky, snímek už mám z Tvého mailu uložený, dokumentuje, že už v roce 1914 bylo v Mejtě vojsko a kasárna,takže se v roce 1968 nutně muselo stát i ubytovatelem “spřátelených” vojsk. Mejto se svojí zásobárnou podzemních vod vynikající chuti dostalo zabrat.
      Doufám, že se Tvému známému v domově líbí, když už má domov takové jméno, pro domov důchodců, nezvyklé.

    • Naďa Says:

      Prosím Tě Blanko, tolik let Ti ani nemůže být :-) :-) :-)

    • Naďa Says:

      Mirku, částečně máte pravdu, ale někdy je to opravdu k velké škodě genia loci a vůbec města, když se některé domy nahrazují takovou “architekturou”, která je pro okolí dost necitlivá.

    • zuzana Says:

      Moje rodné město je naštěstí zásluhou mého tatínka památkovou rezervací, takže tam nesměli tyhle zvěrstva stavět. Ach jo, ty baráčky byly krásný, měly styl…

    • Naďa Says:

      Tvůj tatínek, Zuzko, byl vzácná bytost, nejen s tou památkovou rezervací …

    • Naďa Says:

      Máš pravdu Danielo, já ty skleněné potvory taky nemám ráda. Na Jižním Městě mi nevadí, ale v centru Prahy je to většinou zvěrstvo. Máte velké zásluhy, že vkládáte práci i peníze do stoletého domku. Domek ožije nejen pro Vás, ale i pro lidi kolem, kteří půjdou okolo Vás na procházku a budou se mít z čeho těšit.

    • Jarka Says:

      Říkanka mě vrátila do dětských let, už se mi dávno vykouřila z hlavy a tys mi ji připomněla. Pokochala jsem se starými snímky, podívala se na krásné staré domy i na ty skupinky lidí u okna. Čím jsem starší, tím mám tyto obrázky raději. To, co vyrostlo místo starých domů už podle mě nemá tu duši, nastřádanou za dlouhá léta. Staré domy, když se citlivě opraví, jsou překrásné. Ovšem nesmí se vyměnit malá okna, za obrovská plastová - i to jsem viděla.

    • Maruš-Fukčarinka Says:

      NYNÍ SE USMÍVÁM SAMA NAD SEBOU HLÁSÁM NOVÉ UMÍSTIT MEZI STARÉ.A SAMA?DO NÁZVU DÁM “DOMEČEK”NAMÍSTO MARUŠ-FUKČARINKA NEBO MARTA-VIDÍŠ JAK STARŠÍ (A TO JÁ SE CÍTÍM DUCHEM VELMI MLADÁ-ŘÍKÁME SI HOLKY A KLUCI U NÁS V KLUBU)SE NEUMÍ HNED VŽÍT DO TECHNIKY A NEBO U MĚ ZPRÁVNĚ VYPLNĚNÉ RUBRIKY.PĚKNÝ DEN.

    • Naďa Says:

      V tom nejsme v rozporu, mně se Tančící dům i knihovna také líbí, ale myslím si, že domy na obrázku nemusely ustupovat této novostavbě s příšernými trojúhelníkovými okny a vůbec, vidím v tom jen zájem peněz …

    • Naďa Says:

      Ano, Jarko, máš pravdu, chce to citlivou ruku a pak je z toho radost.

    • Naďa Says:

      To nevadí, taky přeju pěkný den.

    • Ota Says:

      Je pravda, že jsem své dětství a až do 22 let prožil na Žižkově, což je poměrně mladé město. Jak je psáno, dnem 15. května 1881 je datováno privilegium císaře Františka Josefa I., kterým povyšuje „Naši věrnou osadu Žižkov v Našem království Českém“ na město.
      Historie Žižkova viz http://www.lexikonhospod.cz/historie.htm
      Nicméně i v této části Prahy bylo zásahů dost, nad kterými zůstává rozum stát. Hlavně hromadné bourání a stavba paneláků kolem roku 1974. Například mezi ulicemi Lupáčova a Táboritská stával barokní dům usedlosti (č.p.1?), který pracně se slávou restaurovali, aby za pár let na to padl za oběť výstavbě komplexu hotelu Olšanka…
      ŽIŽKOVSKÉ OBRÁZKY:
      http://www.kauza3.cz/admin/files/Image/obrazky-2009/sokolovna/sokolovna_s_podebradovou.jpg
      http://www.kauza3.cz/admin/files/Image/obrazky-2009/sokolovna/sokolovna-dnes.jpg
      http://www.kauza3.cz/admin/files/Image/obrazky-2009/sokolovna/viceokenkova_sokolove.jpg
      http://www.kauza3.cz/admin/files/Image/obrazky-2009/sokolovna/viceokenkova_popsana.jpg
      http://www.kauza3.cz/admin/files/Image/obrazky-2009/sokolovna/viceokenkova_stara.jpg
      http://www.kauza3.cz/admin/files/Image/obrazky-2009/sokolovna/sokolovna_1901.jpg
      http://www.kauza3.cz/admin/clanky/images/079878200123936203058.jpg
      http://www.kauza3.cz/admin/files/Image/obrazky-2009/seifertova-ulice/seifertova_1903.jpg
      http://www.kauza3.cz/admin/clanky/images/085235300126047995458.jpg
      http://www.kauza3.cz/admin/clanky/images/020122300124216187778.jpg
      http://www.zizkov-praha3.info/mapa%201905.jpg
      http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20070416175402/necyklopedie/images/c/cb/Zizkov.JPG
      http://www.zizkov-praha3.info/znak.jpg

      Víte, že…
      …v roce 1910 bylo na Žižkově 179 hostinců a výčepů piva, 3 kavárny, 13 vináren, 5 jídelen a 11 kořalen?
      …císař František Josef I. navštívil Žižkov třikrát, v letech 1891, 1901 a 1907?
      …se Žižkov připojil k Praze až v roce 1922?

    • Ota Says:

      Je pravda, že jsem své dětství a až do 22 let prožil na Žižkově, což je poměrně mladé město. Jak je psáno, dnem 15. května 1881 je datováno privilegium císaře Františka Josefa I., kterým povyšuje „Naši věrnou osadu Žižkov v Našem království Českém“ na město.
      Historie Žižkova viz http://www.lexikonhospod.cz/historie.htm
      Nicméně i v této části Prahy bylo zásahů dost, nad kterými zůstává rozum stát. Hlavně hromadné bourání a stavba paneláků kolem roku 1974. Například mezi ulicemi Lupáčova a Táboritská stával barokní dům usedlosti (č.p.1?), který pracně se slávou restaurovali, aby za pár let na to padl za oběť výstavbě komplexu hotelu Olšanka…

    • Ota Says:

      Víte, že…
      …v roce 1910 bylo na Žižkově 179 hostinců a výčepů piva, 3 kavárny, 13 vináren, 5 jídelen a 11 kořalen?
      …císař František Josef I. navštívil Žižkov třikrát, v letech 1891, 1901 a 1907?
      …se Žižkov připojil k Praze až v roce 1922?

    • Mirek T. Says:

      Naďo, můžete mi, jako kamarádovi, říct proč nekomentujete a patrně ani nečtete mé články na Lidovkách? Co dělám blbě?…

    • Ota Says:

      Tady je web, kde je o Žižkově všelicos i historické foto:
      http://revborivojky.cz/?cat=11&paged=2
      Měl jsem plno odkazů na historické obrázky, ale nějak mě to sem nechtělo s nimi pustit. :-)

    • Naďa Says:

      Mirku, možná jste si nevšiml, že nekomentuji vůbec nikoho. Ani Mirku ani Zuzanu. Nemůžu najít kde jsem to kdysi psala, ale bylo to v souvislosti s redesignem Lidovek, kdy se mi opravdu nelíbí divné zdůraznění blogů VIP na úkor ostatních blogerů a ještě další věci, které se mi nelíbí na chování adminek. Také to bylo i v souvislosti se sprostými komentáři na mě, že jsem si dovolila normálně diskutovat s J.H. a dokonce si s ním tykat a tak jsem zde někde vysvětlila, že na Lidovky přestávám chodit diskutovat. Že budu svým kamarádům klikat, budu je číst (čtu Vás), ale psát nic nebudu. Zalitovala jsem předem, jestli se někdo z nich zachová recipročně, ale je pravda, že Mirka ani Zuzka to neudělaly, že mě pochopily a na na blog sem ke mně dále chodí. Je to, Mirku na Vás, co vydumáte, jak se zachováte.

      Tak jsem to našla, je to zde: http://brut.wp.cz/mansestr-nikoli-manzestr#comments

    • Naďa Says:

      Oto, objevila jsem Vás ve spamech, večer Vás osvobodím, teď mám ještě nějaké povinnosti. Děkuji Vám, ráda se vším propodívám, mně Praha zajímá s každou čtvrtí.

    • Naďa Says:

      Některé obrázky znám, ale většinu ne, jsou bezvadné, díky, Oto!

    • Naďa Says:

      Na tu výstavbu paneláků si pamatuji, ale myslím si, že jejich stavění na Žižkově začalo v počátku osmdesátých let, až byla hotová určitá část paneláků na Jižním Městě, kam ty lidi z těch bouraných domů na Žižkově přestěhovali …

    • Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Says:

      Ani rum?
      Ani jedna flaška?!
      Škoda. Mám rádo lidské stavby, ty staré mívaly… duši ukrytou pod rámy? Možná. Domovní atmosféru? Možná. Některé dnešní už vypadají spíš jako kdyby se člověk snažil dělat domečky po vzoru Orioňanů nebo Betelgeuzanů, proč se nedrží svých starých stylů a nezdokonalují je?

    • Mirek T. Says:

      Dobrý, Naďo, nějak mi to uniklo, mea culpa, ale věřte, že to člověka zamrzí, protože jsem si vždycky Vašeho úsudku vážil a teď už jsem asi půl roku čekal na jedno slůvko od Vás - a nic. Akceptuji Vaše rozhodnutí i když s ním nesouhlasím…

    • Naďa Says:

      MCHS, představ si, ani jedna flaška … Jak je to u Vás na Alfa Centauri?

    • Naďa Says:

      Máš pravdu, Heleno. Navíc si myslím, že spousta stavení nemusela být bourána nebo nemusela sama spadnout, kdyby nebyla po válce majitelům zabavena. Nový hospodář se přičinil o to, aby některá stavení zchátrala tak, že jim nebylo pomoci. Po sametu zde nastoupily, mimo to, že se některé budovy nedaly zachránit, ještě hlavní důvody - prachy. Šmé s lukrativními pozemky, záhadné požáry budov, jejich záhadné zřícení apod. Ale to je už jiná kapitola, jiný článek.

    • tlustjoch Says:

      Je to smutné.
      Samé sklo a železo.
      Při tom by ty peníze mohly proces chátrání starých krásných objektů zastavit, ale opak je pravdou.

    • Naďa Says:

      K tomu není co dodat.

    • Malé Chlupaté Stvoření z Alfa Centauri Says:

      Pořád se chystám na dlouhatánský článek o Alfa Centaurských reáliích…
      V podstatě jde o to, že co si hezkého a milého si na Alfě představíš, to se objeví :) Proto sem lidi nesmí, oni už zapomínají představovat si hezké a milé věci.

    • Naďa Says:

      Myslím, že se mýlíš, ne všichni zapomínají, dokladem budiž i některé blogy …

    • Ota Says:

      Jéé, tady je to nějaké jiné. Ale nějak se pomíchaly komentáře?

    • Jarka Says:

      Jú, tady je úplně nové. Pro komentář jsem zvolila číslo na špendlíku. Líbí se mi tvoje nové záhlavíčko a musím ti pochválit krásný obrázek od Chlupatého stvoření, to jistě moc potěší. :-)

Jsem archivována Národní knihovnou

 

Říjen 2018
P Ú S Č P S N
« Lis    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031